valt het boeken van een vliegticket via internet onder de colportagewet?

Een vriend boekte voor 3 personen een vliegticket via internet en betaalde een bedrag aan..1 persoon valt af..kan die kosteloos afzeggen? m.a.w. krijgt die zijn deel terug?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

of je moet voor alle 3 een annuleringsverzekering hebben afgesloten
dan kan het wel maar hij zal een rechtsgeldende reden moeten hebben voor het annuleren
maar dat kan je op internet bij die maatschappij wel lezen welke dat zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De colportagewet geldt voor aan huis verkoop (Aan de deur of demonstratieparty's) De verkoper komt dus naar u toe.. Dan zijn er wat voorwaardes waardoor je de koop kunt afzeggen. (je wist niet dat er verkocht werd en misleidende info.
Dit is hier niet het geval lijkt me
anneliez
13 jaar geleden
Deze valt niet onder de colportagewet. Een vriend kan kosteloos afzeggen als hij een annuleringsverzekering heeft die zijn reden goed genoeg vind om de schade te dekken. Of als de maatschappij waar jullie geboekt hebben akkoord gaan met een reisgenoot minder en een deel in mindering brengt (bij een p.p. prijs icm een appartement wordt dan waarschijnlijk wel de p.p. prijs iets duurder) In overige gevallen heeft de vriend toegezegd te gaan, zijn kosten te zullen betalen en daar moet hij zich dan ook aan houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal geen domme gedachte, want het kopen op internet van een ticket voor een vliegreis is dienstverlening wat in beginsel onder de wet verkoop op afstand zou vallen. Alleen is het zo dat het een uitzondering betreft. Op basis van art 7:46i lid 3 BW geldt namelijk dat de wet niet geldt voor overeenkomst die het verrichten van vervoer betreft indien de dienst slechts op een bepaalde datum of periode kan worden afgenomen. Hieronder valt dus ook je vliegticket. Je kan dus niet zomaar binnen 7 dagen kosteloos afzeggen, tenzij dit is overeengekomen.